muhalif - bol sözlük

muhalif

başlık no:8552 okunma:1167

  1. muhalif karargâh'ın kurucusu. mc aynı zamanda beatmaker. uzunca 1 yazyı yazarım belki sonra ama şimdi 1 sözünü yazıp bırakayım. "hak ettiğim yerde değil, istediğim yerdeyim."
    hayirliishler | ? | 6.7.2016 19:04
    (#67304)
  2. Battle, melankolik, protest türlerde güzel ve başarılı şarkıları bulunan MC. Eski mahlası “Kerrar” imiş. Tanınırlık düzeyi hak ettiğinden çok geridedir.

    Muhalif özellikle Sagopa Kajmer'i üstat olarak görmektedir. (Bununla birlikte, bir dönemler Sagopa hakkında bir diss de kaydetmiş.) Mualif Matem ile aynı kişi sanılmasından ötürü “Mualif Değil, Muhalif” diye bir şarkı yapmıştır. Rap piyasasının tanınmış isimlerinden bazılarını eleştirdiği “Şeytan” diss-track serisi bulunmaktadır. (Kanaatimce en iyisi “Şeytan Bölüm-IV”tür. En serti de “Şeyt6n” ismindeki son parçadır.) İlerleyen zamanlarda battle parçalarda küfrü minimum seviyeye indirmiştir.

    Melankolik şarkılarında (“Kimim Ben?”, “Tam Vakti” vs.) genellikle şiirsel bir tat vardır. Bazı şarkıları storytelling rap örneğidir (Örneğin “Bugün Ölmedim Yine” serisi). Bazı şarkılarda da (“Deli Dumrul”, “Oyunbozan”, “D!kkat”) hem kendisini anlatır, hem de eleştiri yapar. Bu şarkılarda storytelling, battle ve protest rap'i birleştirdiğini söyleyebiliriz.

    Muhalif, rapi diğer türlerle harmanlayan çalışmalara da imza atmıştır. Rockla, metalle, arabeskle, Türk sanat müziğiyle vs. rapi birleştiren şarkıları vardır (Örneklerde hataya düşebilirim; sözlükte konunun uzmanı olan benim inim hiphop'a danışılabilir. :-) ):

    Rock: “Epikriz”, “Câhil Edebiyâtı” vb.
    Metal: “Denklem”
    Disko (~): “Fay Hattı”
    Blues / Caz (?): “Üfle”
    Türk sanat müziği: “Hoşçakal İstanbul”
    Arabesk (~): “Avlu”, “Cambaz” vb.
    Taverna: “Gel”
    Halk müziği: “Boykot”
    Yunan halk müziği: “Nâgehân”
    “Mîrim” – Altyapı Anna Meliti'nin “Gi'afto Ke de Milao” şarkısından alınmış. Bu da Yunan müziği olmalı.

    Rap dışında; çeşitli türlerdeki şarkıları da yorumlamaktadır. Kanaatimce -şimdilik- en iyisi “İstanbul İstanbul Olalı” yorumudur.
    yorumlayan adam | ? | 11.7.2019 17:15
    (#178318)
  3. Hayatımda dinlediğim en wack mc olabilir. Nakaratları sözlü işkence sınıfına girmelidir. Çok kötü de beat yapıyor. Sesi, vokali, rap tekniği de kötü. Tamam her şeyini kendisi yapıyor ama olmuyor abi. Çocuk ruhlu ve asabi bir adamdı kürşat. Kendine yöneltilen eleştirileri zamanında facebook sayfasında cesareti olan klavyeden yazmaz gelip karşımda söyler gibisinden alttan alttan tehditkar giderlerle cevaplıyordu. Yazık.
    ekseriyetoff | ? | 11.7.2019 22:23
    (#178344)
  4. @3 eski dönemlerdeki davranış tarzını bilemem kardeşim; ama affına sığınarak diğer görüşlerine tamamen zıt şekilde düşündüğümü belirteyim. muhalif, benim favorilerimdendir. herkesin favorisi olmak zorunda değil tabii; ama "wack" nitelemesini muhalif için kullanan birinin bu kavramı çok gelişigüzel kullandığına veya rap'ten bir cacık anlamadığına kanaat getiririm.

    nakaratlarında farklı tarzlarda okuyuşlar yapabiliyor; ama özellikle melankolik nakaratları güzeldir. (ben zaten melankolik rap'i daha çok severim. :-) ) müzikal anlamda tekniğe çok hâkim olmadığım için beatler konusunda bir şey söyleyemeyeceğim; ama müzikle sözlerin uyumu konusunda başarılı olduğunu söyleyebilirim. benim beğenime hitap ediyor. "rap tekniği kötü" demişsin; belki dinlememiş olabilirsin ama "deli dumrul" parçasındaki flowu her önüne gelen rapçi yapabilir mi sence? rhyme'ları da basit seviyede değil; yaratıcı kafiyeler ürettiği şarkıları var. "vodvil" şarkısı rhyme açısından sağlam mesela. "rap hayatı anlatır." argümanına da en çok uyan mc'lerdendir. storytelling rap'leri etkileyicidir; protest rap'lerinde de gayet önemli noktalara değiniyor. "protest rap" deyince insanların aklına özellikle saian ve şanışer geliyor ama bence muhalif de önemli bir isim. sadece kimse tanımadığı için etki alanı dar.

    "sesi kötü" demişsin. rapçilerin birçoğunda her tarzı icra edebilecek ses yoktur; muhalif diğer türlerde şarkıları da (pop, rock) yorumluyor ve bence sesine de gidiyor. yani bence sesi de güzel.

    "şeytan" gibi şarkılar yaptığı zaman kitle tarafından hedef tahtasına oturtulmuş bir isim olabilir. o dönemlerde "gelin yüzüme söyleyin." gibi toplara girmiş de olabilir. ama yapıcı eleştiriye karşı çıkacak bir insan olduğunu düşünmüyorum; gençlik dönemlerinde fevri davranmış olabilir; bilemem. eleştiri bir yerde, alay - tahkir - sataşma başka bir yerde duruyor bir de. eleştiri kaldıramamak başka bir şey, haddi aşana haddi bildirmek başka bir şey. camiada yapıcı eleştiriye bile sert cevaplar verenler olduğu inkâr edilemez; ama ben muhalif'in -en azından şimdilerde- öyle bir insan olmadığını düşünüyorum. :-)
    yorumlayan adam | ? | 11.7.2019 23:31 ~ 11/07/2019 23:35
    (#178355)
  5. bunu beğendiğine göre epeyce underground mcyi dinlemiş olmalısın. başka türlü güzel gelmesinin imkanı yok çünkü. deli dumrulda da flow vasata biraz yaklaşmış başka da bi numarası yok. bu adam yazdığı çöp sözleri "oo ne fena yazdım" diye düşünerek şarkılarını paylaşmıyorsa ben de hiçbir şey bilmiyorum. değerli yorumun için teşekkürler. hadi eyw
    ekseriyetoff | ? | 12.7.2019 02:10
    (#178383)
  6. Beatinden, vokalinden, müzik kapağından, video hazırlamasından her şeyi kendisi yaptığı için kendisine saygı duyuyordum ama kendisi hiç bir düşünceye saygı duymadığı için uzun zamandır kendisinden pek hoşlanmıyorum.
    tunkbaba | ? | 12.7.2019 08:59
    (#178393)
  7. @5 Piyasadakilerden ve dinleyicilerin genelde el üstünde tuttuğu rapçilerden dinlemediklerim çok var. Underground isimlerden birkaçını dinlemişliğim var; evet. Ama Muhalif'i beğeniyor olmamın bununla ne gibi bir alâkası olacağını çözemedim. :-) “Kötüsüne alıştığın için orta düzey sana çok güzel geliyor.” gibi bir mesaj vermeye çalıştın sanırım ama kötüye alışmakla ilgili bir durum değil. :-)

    “Vasat” kelimesi de insanların çok gelişigüzel kullandığı bir kavram. Kelime anlamı olarak “orta” demek. 1'den 10'a kadar yapılacak bir değer sıralamasında ortada yer alanlar 5 ve 6'dır. “Vasat” kelimesi biraz daha olumsuz anlamda kullanıldığı için 5'e tekabül ediyor diyebiliriz. “Vasata yaklaşmış” dersen de 4 veya 4,5 demektir. Bu şarkıda mesela şöyle bir kısım var: “Küfür kıyamet say bakalım, eski dostların sırrını yay bakalım / Doldur sayfaları, bolca safsata karala / Seviyo' zaten herkes martavalı / Piyasa çalkalanıp azıyo' tayfalarınız / Adı duyulanın kabarıyo' arka tarafı / Önyargılı, kova gibi fan kafaları / Okey, on üç atarım, o da yıkar masayı”. Buradaki flow'u yakalamak gayet de başarı göstergesi. Joker'in “Delirin ha'di bu beni denemenin bedeli / Bi' pelerin alıp gelin ben öderim ederini / Bu piyasa yok ediyo'ken tereddüt edeni yine gidiyorum ileri ve itiyorum treni ve bitiyo'du piliniz, evet tutuyo' frenim” cümlelerinde olduğu gibi tekerleme tadı da vermiyor. (Joker'in flow'unu da beğenirim; yanlış anlaşılmasın.) Sen Muhalif'in bu parçadaki flow'una 10 üzerinden 4,5 veriyorsan flow'unu en beğendiğin adama 10 üzerinden anca 7 verebilirsin.

    “Orta” kavramı ile “ortalama” kavramı farklı şeylerdir. “Orta” belli değer ölçütlerine göre belirlenir; kişilere göre değil. Bir sınıfta not ortalaması 85 ise 80 alan birinin notu ortalamanın altındadır. Ama 80 ortanın altı bir not değildir; çok iyiye yakın iyi bir nottur. Siz bu tarz flow atılan çok şarkıya denk gelmiş olabilirsiniz, ama çoğu kişi bunu yapıyor diye “vasatın altı” diyemezsiniz; bu mantık dışı bir söylem.

    Ben sadece tekniğe bakmam. Sözlerin içeriği doluysa ve kafiyeler de kulağa güzel geliyorsa bir şarkıyı beğenirim. Şarkının ne anlattığı da önemli benim için. Muhalif'in battle tarzının piyasadaki klasik “bana yetişemezsiniz, sizi ezip geçerim” rap'inden çok daha kaliteli olduğunu düşünüyorum. Mesela “Jokzilla” serisinde hemen hemen sadece magazinel mevzular üzerinden tartışma yürütüyor Joker. Teknik sağlam olsa da dinleyiciye kattığı hiçbir şey yok diyebilirim. Muhalif'in “eleştiri”sinin bir ağırlığı olduğunu düşünüyorum. “D!kkat” şarkısında çok güzel nasihatler de var. Joker “Güneşten Önce”de “Sana boş muhabbet mi lazım, tamam ha'di boş ver abicim, o pop kasedini git sok bi' tarafına” derken Muhalif “D!kkat”te “Sözlü bi' şarkıyı çılgınca beğendiğin zamanlarda dur / Dön ve kendine 'Ne anlattı' bu diye sor. / Bi' bak bakalım; anlamlı kaç cümle gelecek kulağına / Yoksa akıcı saçmalıklar mı üfleniyo' dimağına” diyor. Bence ikincisi çok daha güzel bir eleştiri yöntemi; diğeri sadece atar yapıyor. :-) (“Güneşten Önce” şarkısı da çok güzel bir şarkı; ona lafım yok. Sadece bakış açımı izah etmek için örnek veriyorum.)

    Aslında ben “Türkçe Rap Dinleyicilerinin Flow'a Tapması” diye bir başlık açmayı bile düşündüm. Ama “Flow aramayacaksak ne arayalım” gibi tepkiler olur diye açmadım. Ama böyle bir durum var bence. Mesela Joker'le Defkhan'ın “Yeni Bir Neden”i flow açısından güzel, eyvallah; ama harika değil. Ben bu açıdan “Deli Dumrul”un “Yeni Bir Neden”den daha sağlam olduğunu çok rahat söyleyebilirim. Burada “zevkler ve renkler” meselesi olduğunu da söyleyemem. Millet flow atıldığını duyunca “Defkhan flow üstadı”, “Kulaklarımızın pası silindi.” vs. edebiyatı yapıyor; ama Pi flow atınca “Sözler anlamsız” falan demeye getiriyorlar. Bazıları (Bu "bazıları"na Defkhan'ı katmıyorum) klasik kelimeler kullanıp tekerleme söyler gibi flow atınca müthiş, ama Pi flow atınca beğenmiyorlar. Önce “İlle de flow olsun, ister çamurdan olsun” mantığıyla hareket edip, sonra da flow beğenmiyorlar. Böylesi de benim garibime gidiyor. :-)
    yorumlayan adam | ? | 12.7.2019 12:17 ~ 12/07/2019 12:28
    (#178410)
  8. Yav nasıl bir hayatın var senin ya şunları sıkılmadan nasıl yazdın. Öğretmenin olsam kağıdı çizer koca bi sıfır verirdim sana ben ne diyom sen ne anlatıyon abi
    ekseriyetoff | ? | 12.7.2019 21:44
    (#178525)
  9. @8 bir mevzu hakkında düşündüklerimi yazmaya niye sıkılayım veya üşeneyim? kullandığın bazı terim ve tabirler üzerinden tartışma yürüttüm; ilk bakışta öyle gözükse de konudan sapmadım, konuyu yan yollarla zenginleştirmeye çalıştım. sana konudan sapma gibi gelmiş ki "ben ne diyo'm sen ne anlatıyo'n" diyorsun. :-) argümanlarına yanıt vermeye çalıştım; benim beğenimle ilgili yorum yaptığın için de kendi beğenimi izah ettim. sadece "yazdığı çöp sözler" tabirine yanıt yazmayı unutmuşum. muhalif'in sözleri çöp falan değildir; bunu rahatlıkla söyleyebilirim.

    "öğretmenin olsam kâğıdı çizer koca bi' sıfır verirdim." - Ben edebiyat okudum zaten kardeşim, rahat ol. Ortada çizilecek bir kâğıt varsa ben çizer, verilecek bir sıfır varsa ben veririm. :-)

    elbette okulunu okuduk diye yanlışsız hareket edeceğiz diye bir kaide yok; ama dediğim gibi, insanlar kavramları çok gelişigüzel kullanabiliyor. sosyal medyada yazdıklarım hakkında "boş konuşuyorsun." diyenler çok oldu bugüne kadar. bir yerde boş konuşan varsa bunun kararını bir nevi bilirkişi olarak ben verebilirim zaten. zaman zaman ben de hataya düşebilirim tabii; ama -seni tenzih ederek söyleyeyim- insanlar genellikle varsayımlarla hareket ediyor ve "cin olmadan şeytan çarpma" hesabı bana dil ve anlatım dersi vermeye kalkıyorlar. ben de böyle durumlarda "ayık olun." demeye mecbur kalıyorum. :-) (aslında ben de dakika başı "ben bunun okulunu okudum." triplerine girmeyi sevmiyorum. trip de değil aslında ama dakika başı söyleyince insanlar öyle algılayabilir. veya daha da kötüsü, yanlış anlayıp "o zaman her türlü sen haklısın, biz susalım (!)" şeklinde tepkiler verebilirler. :-) )

    ben rap'e sadece rap olarak bakmıyorum; aynı zamanda edebî değere bakıyorum. belki bu yüzden sizin takıldığınız teknik detaylara her zaman takılmıyorum. muhalif'in tekniğine de baksam "vasat altı" denebilecek bir seviyede olduğunu düşünmüyorum. ayrıca lirizmi de kuvvetli bir rapçi. senin beğenilerin sana kalmış tabii ki; ama kalite değerlendirmesi yaparken -olumlu veya olumsuz- abartılı yorumlardan kaçınmak daha doğru. :-)
    yorumlayan adam | ? | 12.7.2019 22:56 ~ 12/07/2019 23:38
    (#178542)
  10. facebook | twitter | youtube | instagram | spotify | bol anket | uyarı | devlog