like diss

#262804 - bu entryi ortalama 411 saniyede okuyabilirsiniz.
  1. Aynı gün çıkan “Başarcam Ulan”ın -şimdilik- ancak yarısı kadar dinlenmiş gözüküyor; Joker'in parçası bir yandan kafa sallamalık bir parça da olduğu için dinleyiciyi yakalama açısından daha avantajlı ama Sansar'ın parçası daha sağlam diyebilirim. İki isim arasındaki fark şu ki Joker sürekli birbirinin aynısı gibi şarkılar yapıyor olsa da sürekli koruduğu bir çıtası var, Sansar ise çok ürettiği için bazı işlerinde çıta düşük oluyor, “Like Diss” gibi bir şarkı için dinleyicileri bir sene bekletmek durumunda kalıyor. Restoranlarda ana yemek gecikince müşteri kaçmasın diye başlangıç ve ara sıcaklar servis edilir ya, Sansar'ınki biraz o hesap oluyor ve müşterilerin çoğu da sıkılıp kalkmış oluyor; Joker daha istikrarlı gittiği için müşterilerini kaçırmıyor. Sansar bu kadar sık üretmeyip, iki üç ayda bir “Like Diss?” seviyesinde işler yapsa aslında daha çok dinlenir ve dinleyicilerinden de bu kadar tepki almaz.

    Klibe gelirsek; klipte neden dansçıların olduğunu anlamadım, gereksiz bir detay gibime geldi. Herkes Khontkar'ın burnuyla dalga geçilmesine takılmış ama şarkıda bacakların açıklığından bahsederken klipteki kızın bacaklarının açılması daha saçma bir detay olmuş bence. Birine gönderme yaparken olayı niye başka bir kişi üzerinden sergilersin ki? Sondaki sahneden de bir şey anlamadım; üstü kapatılmış bir kuyu mu var orada? Acaba rakiplerin mezarı kazılmış da onlara affedersiniz top göndermesi yapmak için yuvarlak mı yapmışlar? Ayrıca o kısımda beat'in değişmesi de iyi bir detay olmamış; şarkının enerjisini düşürüyor. Parça, sonuna kadar koruduğu tansiyon düşmeden bitse daha iyi olurdu bence.

    Sözlere gelelim. Çoğu yazar “Diss değil battle gibi olmuş.” demiş ama neresi diss değil anlayamadım. Kimlerin eleştirildiği gayet belli; “punch” denilen şeyden beklenen tam olarak ne bilmiyorum ama belli vurucu eleştiriler de var bence. Arada kendi rap'ini övüyor ama her şarkıda az çok yapılır zaten bu. Belli birilerine eleştiriler getirdiğiniz bir parçada hedefiniz tüm piyasa veya piyasanın bir bölümü ise (Dilkeş'in “Gerçekler”i veya Joker'in “Fark Etmez”indeki gibi) o şarkı battle veya battle-diss arası bir şey olur, ama bu şarkı direkt birkaç kişiyi eleştirme gayesi gütmüş, bu açıdan gayet de diss bence. Bu arada şarkıda Norm, Khontkar ve Danla Bilic eleştirilmiş denmiş ama Sago ve Kolo'yla ilgili de satırlar var gibime geldi (Sansar onlara da eleştiriler olduğunu daha önce belirtmiş miydi emin değilim):

    “Dava açar kimi de anca” - Sago'nun açtığı davaya gönderme

    “Bak dü*üldü kalbin öyle” - “Kır Kalbini Ver Elime”yle bağlantılı olmalı.

    “Hesabın dolar aynen” - Sansar “Kır Kalbini Ver Elime”ye aynı beat'le “Kırarım Kalbini” diye diss yazmıştı. “Ataklarına misliyle karşılık veririz.”, “Bizim de seni eleştirmek için gerekçelerimiz var.” gibi bir cümle.

    “Bi' sinekler bi' böcekler var” - “Sinekler ve Beatler”

    “Sokağa dönecekler var” - “Sokağa Döner” parçasıyla bağlantılı. Sansar o şarkıda da “Gölge haramilerine çok selamlar” demiş.

    “Arkanda örümcekler var” - “Hâlâ öldürdüğüm örümceğin üzerimde bedduası var.” (Kolera - “Sen Nasıl Bir İnsansın”)

    “Yüzüne gülmeyecekler var” - Patron “On sene önceye dönsem tutardım Sagopa'nın tarafını” demiş olabilir ama Sago'yla ilgili fikirleri değişmeyecek olanlar var. Kolera'nın dinleyicileri de Sagopa'dan ayrıldıktan sonra azalmış olabilir. Ayrıca hâlâ “Sen iki üstadı ayırdın” atarları yapanlar var; yani Kolera'yla ilgili de tedavülden düşmeyecek bazı kanılar var.

    “Sözüne güvenen erkan sonuçta yanılacaklar” - Sago'nun savunduğu görüşler değişiyor; hatta “Dini savunduğun zamanlarda prim mi yaptın?” diye tepki verenler olmuştu. Ayrıca Sagopa bir zamanlar engellediği rapçileri takip eder, onlarla düet yapar oldu vs. Bir de Kolera bir zamanlar “Bunun intikamını alacağız” şeklinde iddialı söylemlerde bulunmuştu, millet de gaza gelmişti. Ayben yıllar sonra “Yol Ver” şarkısında “İntikam kimin, gelip alsın.” dedi. Bu sözü bu mevzularla ilgili olarak düşünebiliriz.

    Joker'le Sansar arasındaki temel farktan yukarıda bahsettim; burada bir fark daha ortaya çıkıyor aslında: hedef tahtasına oturtulan isimler. Joker belli zamanlarda birilerini düşman belliyor ama gündem değiştikçe düşmanları da değişiyor. İçyüz, Flowart, Norm, M.O.B vs., günümüzde ise Ceza. Sansar ise Sagopa, Kolera, Norm, günümüzde de Khont'u eleştirip duruyor; bu açıdan daha takıntılı bir ruh hâlinde gibi davranıyor. Joker aynı rap'i yapsa da mevzuyu güncellediği için gündemde kalıyor, Sansar'sa artık ona yanıt vermeyen rakiplere sallamayı sürdürüyor.

    Bir parantez daha açmak istiyorum; birkaç kişi “'Paranı Verdim' kadar sert değil”, “İnsanları bu kadar heyecanlandırdıktan sonra 'Paranı Verdim' ayarında bir şarkı yapmalıydın.” vs. demiş. “Paranı Verdim” az çok bildiğim bir şarkıydı ama dikkatlice dinlemişliğim yoktu. Açıp dinledim ve açıkçası çok da sağlam bulmadım. O dönemlerde Sagopa gibi birine bu satırları yazma cesareti gösterebilmesi ayrı bir konu, o zamanlar dinlendiğinde yarattığı hissiyat da farklı olabilir; ama bunlardan bağımsız olarak bakarsak Sagopa gibi birinin karşısında cılız bir şarkı. “Yav*ak”, “abaza”, “yalasan”, “Alcatraz arkamda olduğundan farklı bir açıdan arkanda” gibi sözlerle mi sertlik sağlanıyor yani? Sert olacağım diye böyle sözler yazacağına “Like Diss?” gibi yapsın, hatta Kozlar gibi yapsın daha iyi yani. Ayrıca o şarkıda Sansar'ın karşısında Sagopa var, bu şarkıda ise karşısında Khontkar ve Norm var, aynı eforu sarfetmesini beklemek doğru olmaz. Rakiplerine “Siz rap yapıcanız da ben görücem”, “Keltoş babana koş”, “Konu kilit, hepinize koyuyorum nokta” diye göndermeler yapan birine karşı bu kadarı bile fazla değil mi?

    Bir parantez de Danla Bilic'in eleştirilmesiyle ilgili olarak açayım. Sansar burada daha önceki birkaç parçayı örnek almış olabilir (Bu noktaya daha önce değinilmişti sanırsam.). Ceza “Bir Var Bir Yok”ta Sagopa ve Norm haricinde bir şovmeni eleştirmişti. Patron “Kaybedecek Ne Kaldı”da rapçiler haricinde Reynmen'i ve Berkcan Güven'i eleştirdi. Sansar da bunu bir formül gibi alıp ağır isimlerin yanında bir de fenomeni eleştirmiş gibi; ama diğer şarkılardaki etkiyi uyandırmıyor denebilir. Ayrıca kullandığı kelime de ağır olmuş.

    Nakaratta geçen bir söze de değinmeden edemeyeceğim; yorumlarda ve sözleri veren sitelerde ilgili kısım “Ben de pusup usul usul üretirim rap'i” şeklinde yazılmış, ama ben burayı “yönetirim rap'i” diye duyuyorum. Ceza Ben Fero'yla, Reynmen'le düet yaparken ona bir şey söyleyemediği hâlde ve bu dinlenme oranlarıyla nasıl rap'i yönetir durumda olacak orası ayrı mevzu. Ben mi yanlış anlıyorum acaba yoksa sözler mi yanlış yazılmış?

    Şarkı; beat'i, ritmi ve argümanları itibarıyla oldukça sağlam bir parça. “Suspus” veya “Deli” gibi, bir albümün çıkış parçası olsaydı yarattığı etki daha farklı olurdu; ama bir senedir beklenen bir iş olması, bu çıkana kadarki sürede benzer argümanların benzer ifadelerle dile getirildiği başka diss'ler çıkmış olması gibi hususlar parçayı aşağı çekiyor. Bunları bir kenara bırakırsak parçanın pürüzleri bazı kelimelerin (açık bacak, ka*ar) tekrar edilmesi, sonda beat'in değişmesi ve Danla Bilic'e küfredilmesi olmuş. Tekerleme gibi kısımlar ise aslında kötü olmamış, hatta şarkının tansiyonuyla epey uyumlu; ama sözlere bakmadan anlamayı zorlaştırdığı için sıkıntılı olmuş. Bu sebeplerle puan kırıyor ve 10 üzerinden 9 diyorum.

    yorumlayan adam

    15/8/2020 00:42
        heart_plus : 8 stat_minus_2 : 4