makara tukara

#225758 - bu entryi ortalama 622 saniyede okuyabilirsiniz.
  1. Bazı kayıtlar içe sinmez de yayınlanmaz ya, ya da paralı düetler olur; o tarz işleri hatırlatacak bir iş olmuş. Sansar'ın verse'ü çok kısa (şarkı da kısa zaten), en azından nakaratı da o söylese daha iyi olacaktı. Her neyse... Beat güzel. Sansar ritmik açıdan güzel sözler yazmış. Neşternino sözlere odaklanmadan dinleyince kulağa hoş gelen ama içerik açısından zayıf bir verse yazmış diyebilirim; küfür ağırlıklı yazması iyi olmamış. Buna rağmen verse'ü daha uzun olduğu, nakaratı da o söylediği için -bir yazar arkadaşımızın da değindiği üzere- şarkıyı o taşımış.

    Bu parçaya diss denir mi mevzusuna gelirsek; diss'i Neşternino atmış, Sansar battle yapmış gibi duruyor. Normal şartlarda sakıncası yok ama Sansar “Diss geliyor.” deyip böyle bir iş ortaya koyunca isabetsiz oluyor tabii. Khontkar'ın ifşa ettiğine göre Sansar zaten Khontkar'a çok diş bilememiş, bu da neden çok sert sözler yazmadığını gösteriyor diyebiliriz. Khont'un Sansar'ın dediklerini paylaşması pek doğru bir davranış olmasa da en azından bu sayede bilgi sahibi olmuş olduk. Tweet'te alaylı bir yaklaşımı vardı ama zaten en başından işin fitilini ateşleyen kişi tam olarak Sansar değildi. Bir röportajda ettiği bir laf sataşma olarak algılandı ve üzerine gidildi; Sansar o röportajda “Beni ilgilendirmiyor.” vs. demişti zaten. Ezhel'in tarzıyla ilgili olumsuz bir beyanda bulunmayan, hatta Norm karşısında Ezhel'i savunan birinin Khont'a yüzde yüz karşı olması -araya başka sebep veya hesaplar girmedikçe- çok anlamlı değil zaten.

    Açıkçası benim Khont'a diss olarak yorumladığım -ve bu şarkıdaki gibi "bakakalmak", "kakalamak" fiillerinin kullanıldığı- "Kozlar” daha iyi sözler içeriyordu; buradaki verse ısınma turu gibi olmuş. Zaten İnstagram'da paylaşılması da dinleyicilerde bu hissiyatı yaratmıştı; asıl parçanın bu olacağına veya bununla sınırlı kalacağına ihtimal verilmemişti. “Tekerleme tadı veriyor.” şeklindeki yorumlara tümüyle katılmasam da haklılık payları da var. “Punch yok” meselesine gelirsek; Sansar punch atmaya çalışıp becerememiş değil zaten, amaçlamamış gibi. (Bu bir diss olunca beklenti bu yönde oluyor tabii de...) Ama yine de alt metin olarak bazı göndermeler bulmaya çalışabiliriz:

    “Akana bak akana, bu hepimize makara” - Akmakta olan şey para veya beat / flow. Khont'un çok para kazanması, yani belli açılardan kaliteden yoksun ticari işler yapması rapin emektarlarınca dalga geçilecek bir husus; bu sebeple de Khont'un dalga geçilesi bir durumu var. Ya da Sansar kendi flow'una dikkat çekiyor ve rap'in herkes için bir eğlence unsuru olduğunu belirtmiş oluyor. “Benden hazzetmiyor olsanız da müziğime odaklanırsanız / ön yargılardan arınarak dinlerseniz eğlenirsiniz. Ben de üretirken eğleniyorum.” demiş oluyor. Bu şarkıyı da aslında bir nevi eğlencesine kaydetmiş olduğunu ve bu sebeple kimilerince -“Böyle diss mi olur?”, “Sansar kendi kendini bitiriyor”, “Khont'un Sansar'a cevap vermesine bile gerek yok.” gibi argümanlar eşliğinde- alay konusu edileceğinin bilincinde olduğunu da gösteriyor gibi.

    “Makara bak akanıma da flow'unu kakala” - “Makara” kelimesi burada gereksiz bir tekrar gibi duruyor. Ya da asonans ve aliterasyon kastığı için cümleyi çok sıkışık kurmuş. Khont'un kötü flow yaptığını, kendi flow'unun çok daha iyi olduğunu belirtiyor ve “Benim flow'umu / tekniğimi küçümsüyorsun ama senin iyi diye sunduğun işler benimkilerin çok gerisinde.” türünden bir mesaj veriyor gibi. Ya da “Önce benim işlerimi gör, sonra kendi işlerin hakkında hâlâ aynı fikirde olursan millete kakalamaya devam edersin.” gibi bir mesaj veriyor.

    “Kakala kötü flow'unu da bunu bir yakala” - “İstediğin şekilde üretmeye devam etmek konusunda özgürsün ama eğer beni rakibin olarak görüyorsan / sağlam bir rakip arıyorsan beni iyi seyret. Sıkıyorsa seviyeme eriş” diyor bir nevi. Rakibi devirmek için önce onu iyi tanımak ve onun kadar iyi olmak gerekir ya, bu sebeple böyle bir çağrı yapıyor.

    “Yakala akıl alanımı bu çakala çukala” - “Akıl alanını yakalamak”, Sansar'ın bu satırları nasıl ve ne düşüncelerle yazmış olduğuna dikkat kesilmekle mümkün. Küçümseyici / alay edici bakışla bakılırsa anlaşılmaz veya boş görülebilir, ama Sansar'a göre öyle değil ve ona meydan okuyan kişinin de bu seviyeye ulaşabilmesi için önce bunu idrak etmesi gerekir. “Çakal çukal” diye bir ikileme var; ama “çakala”daki “-a” yönelme hâl eki olunca “çukala” ne oluyor onu çözemedim. Khont veya Sansar'ı küçümseyen başka herhangi bir rakibin gözünde Sansar'ın işleri anlamsız / basit gözükeceği için “Bu, çakala çukala” demiş belki de.

    “Sana bu yeni çukulata, yoluna be kerata.” - Sansar mevcut polemiğin ve tam bir diss karakteri taşımayan bu şarkının Khont'u eğlendirdiğinden / eğlendireceğinden bahsediyor. Çikolata mutluluk hormonu salgılatır, Khont da Sansar'ı kendi karşısında zayıf göstererek (İnstagram yayını, Twitter ifşası vs.) mutlu oluyor diyebiliriz. Sansar bu şarkının da görünürde Khont'a verdiği bir tür koz olduğunun farkında olarak böyle diyor diyebiliriz. Çikolataya düşkün olanlar genelde çocuklardır; Sansar burada, zamanında kendisine “Paran varsa git gofret al, ben tokum” diyerek üstten bakan Sagopa gibi Khont'a üstten bakıyor diyebiliriz; zaten devamında da “kerata” demiş. Bir nevi “oğlum bak git” tavrı takınıyor yani. :-) “Çikolata” yerine “çukulata” demesi hem ritmik bir tercih hem de çocuk diline gönderme.

    “Sakata bakakalanına bu makara kukara” - Buradan iki anlam türetilebilir (Sansar ikisini de kastediyor demek değil bu tabii; olabilir de olmayabilir de.). Birinci olarak, “sakat” (kafadan sakat) kelimesiyle Khont kastediliyor ve ona hayran olanların bu şarkıyı çok basit bulacaklarını ve Sansar'ı alay konusu edeceklerini belirtiyor. Sadece bu dissle alakalı olarak düşünmeye de gerek yok; Khont'un tarzını övenlerce eski rap'ler, lirikalite vs. küçümsenir. Biraz zorlarsak ikinci bir anlam daha çıkarabiliriz: “Sakat” derken “psikopat yazar” kastediliyor ve Sansar, bir takıntı hâlinde eski Sansar'a hasret duyanların onun yeni işleriyle alay ettiklerini, onlarca alay konusu olduğunu belirtiyor. Ama dediği gibi, aslında bu “makara” onların takıntılarından kaynaklanıyor, Sansar'ın kalite kaybından değil. Ona göre durum bu yani.

    “Bakalım açık arayana, k*çına yeni vida” - İnsanların açığını arayanlar (Sansar'ın meydan okuyucu nitelik taşımayan sözünden polemik yaratan Khontkar ve benzerleri) Sansar'dan yine tokat yiyecekler.

    “Bir yoluna bakalım ama ve sağına soluna” - Açık arayan kimselerin gitmekte olduğu yola -hedeflerine, bu yolda ortaya koydukları işlerin kalitesine vs.- bir bakmak gerekir. Ayrıca sağlarında sollarında ne olduğuna -onlara kimlerin destek olduğuna- da bir bakmak gerekir. Böylece ciddiye alıp almamak konusunda bir karara varılabilir. Başka bir anlam olarak da, “Bir yoluna bakalım” derken “Bir şekilde işini bitirelim” gibi bir mesaj veriyor, sağına soluna bakmak da o kişinin sağda solda kurduğu tuzakları aşmak ve sağlı sollu saldırı stratejisi geliştirmek için etrafa göz atmak şeklinde yorumlanabilir.

    “Mesaim ev sahibi. Mesela bi 'nasıl abi'” - Sansar rap'te epey yol katettiğini, epey ürün ortaya koyduğunu “Mesaim ev sahibi” benzetmesiyle belirtmiş oluyor. Karşısındaki kişinin bu ifadeyi irdeleyici şekilde “Nasıl abi” diyebileceğini düşünerek de cevabını veriyor. Bu “Nasıl abi?”nin sorulma sebebi bu benzetmenin anlaşılmaması olabileceği gibi “Örnek ver.” anlamında soruluyor da olabilir.

    “Kasıl abi, yazıl abi. Sen değilim asla bi'” - Sansar rap yolunda ürünler ortaya koyarken kasılıyor, yani ortaya güzel / onu tatmin eden bir iş ortaya koyabilmek için akıl yoruyor, koşuşturuyor. Ayrıca düşmanlar edinerek gergin zamanlar yaşıyor vs. “Yaz” yerine “yazıl” demesinin ses benzerliği dışında bir sebebi var mı bilemedim. Yazılmak denince kurs, spor salonu falan akla geliyor; edilgen fiil olarak da onun hakkında bir şeyler yazılması olarak düşünülebilir de bu anlama pek ihtimal vermedim niyeyse. “Sen değilim asla bi'” derken de kendisine Khont'un ve Khont hayranlarının gözünden bakmış oluyor. Parantez içinde ünlem işareti konabilir bu cümleye.

    “Yaz yani, bass yani. Sana bunlar az yani” - Sansar yazmak için akıl yorma, müziğin ritmine odaklanma gibi uğraşların rakibinin gözünde değersiz olduğundan bahsediyor. Karşısındaki kişi “müzikalite” gibi arayışlarla ve ticarî kaygılarla hareket eden bir kişiyse bu tür şeyleri küçümsemesi Sansar'a göre normal.

    “Kafamızda rhyme yani. Rhyme sanki houseparty.” - Sansar rap yolundaki üretimlerinin dayanak noktasının teknik odaklanma olduğunu ve işin tekniğine kafa yormanın onu eğlendirdiğini söylemiş oluyor. Bu diss'i yaparken punch kasmak yerine ritim odaklı hareket edişinin de sebebini belirtmiş oluyor bir bakıma. Şarkının adı “Makara Tukara”, Sansar da rakibi karşısında kendisini yormak yerine işi eğlenceye dökmüş oluyor. İnstagram paylaşımında da “Biraz uçuyo'm” demişti zaten.

    “Düzenlendi kaç parti” - Ben bu kısmı “Düzenlendi kaç bar” anlamıştım ama öyle de böyle de anlam değişmiyor zaten. Sansar kendisini rhyme'ın akışına kaptırdığı pek çok şarkı ürettiğini, yani bu yolda epey idmanlı olduğunu belirtmiş oluyor. Böylece de kolay lokma olmadığına işaret ediyor. Bu dizeyi “houseparty” yerine “Sana bu rap kaç vakti”yle bağlantılı olarak düşünürsek de bu partiyi av partisi olarak da yorumlayabiliriz; böyle düşünürsek Sansar şimdiye kadar rakiplerini avladığı pek çok av partisi düzenlemiş olduğunu belirtmiş olur.

    “Sana bu rap kaç vakti” - “Kaçma / kaçış” yerine “kaç” demiş; bu bir rap şarkısı olduğu için kabul edilebilir bir seçim.

    “Madem kıyak akıyorsun, flow'umla maç vakti” - “Kendine güveniyorsan kapışalım, ama seni tekniğimle döverim.” gibi bir mesaj veriyor.

    Küfürlü satır - Sansar Khont'u flow'uyla döveceğini belirttiği ve bu şarkıda da flow gösterisi yaptığı için, aslında punch kasmamış olsa bile kendi gözünde rakibini devirmiş olduğunu dile getiriyor. “Has**ktir, s**tir oldun bak, bitti” diyerek de kendisinin bir hastir çekişi sonrasında rakibinin kendi yoluna gideceğini söylemiş oluyor. “Üflememle yıkılırsın.” gibi bir mesaj verdiğini söyleyebiliriz.

    “Kıyak flow arıyorsan mail'ime at beat'i.” - Burada da kendi tekniğini övmüş. Kendisi beatmaker olmadığı için, karşısındaki kişi de bir prodüktör olduğu için “Mail'ime at beat'i” demiş. “Ben sana dönerim.” minvalinde bir tepeden bakış olarak da yorumlanabilecek bir ifade. Ayrıca “Kendi ürettiğin / satın aldığın beat'leri rezil etme, değerlensin istiyorsan bana gönder.” şeklinde bir mesaj olarak da yorumlayabiliriz.

    Sansar'ın bu şarkıda takındığı tavır bir nevi kaplumbağa karşısındaki tavşan tavrı denebilir. Kendini övüyor ama karşılaşmada ona zaferi kazandıracak hamleyi yapmıyor -ya da en azından henüz yapmıyor- gibi. “Kaplumbağa ile Tavşan” masalında Tavşan kendi hızını över, kaplumbağayla alay eder, “Havada karada geçerim zaten.” diyerek bir köşede uykuya dalar ve bu uykusu neticesinde yarışı kaybeder. Sansar da “diss” diyerek böyle şarkılar çıkarmak suretiyle dinleyenlerinin gözünde bir nevi “uyuyan tavşan” durumuna düşüyor diyebiliriz. Karşısındaki rakiple alay ediyor, onu kendisine rakip olarak bile görmüyor; ama her ne kadar ondan daha iyi olsa da karşılaşma esnasında sadece alaya başvurması, onun kavganın kaybeden tarafı olarak yorumlanmasına sebebiyet verebilecek bir tercih. Şarkıyla ilgili entry'leri okuduğumuzda da bunu görebiliyoruz.

    (edit: imla)

    yorumlayan adam

    23/5/2020 01:40 ~ 23/05/2020 15:41
        heart_plus : 5 stat_minus_2 : 10