makara tukara - bol sözlük

makara tukara

başlık no:31649 okunma:15533

Sayfalar: << >>

  1. sansi salvo kafiyesi bombalar hedef bulmaz
    kubernetes | ? | 22.5.2020 17:09
    (#225600)
  2. ne bu tekerleme mi?
    ritalin | ? | 22.5.2020 21:35
    (#225651)
  3. tekerleme değildir, bize bu yeni çikolatadır.
    booyaka | ? | 22.5.2020 22:05
    (#225667)
  4. :D? bu yani. sadece bu :D?
    negulatojas | ? | 22.5.2020 22:12
    (#225672)
  5. makarama su ko...
    menemenustukisir | ? | 22.5.2020 23:46
    (#225714)
  6. paranı verdim ile bu dissi yapan adam aynı olamaz. halbuki elinde malzeme çoktu. khontkar - kadıköy acil kavgası, daha taze kadınlar gününde linç yemesi, mary jane şarkısı yüzünden hapse girmesi filan. yazık.
    thefunkyhomosapien | ? | 23.5.2020 00:16
    (#225730)
  7. Bazı kayıtlar içe sinmez de yayınlanmaz ya, ya da paralı düetler olur; o tarz işleri hatırlatacak bir iş olmuş. Sansar'ın verse'ü çok kısa (şarkı da kısa zaten), en azından nakaratı da o söylese daha iyi olacaktı. Her neyse... Beat güzel. Sansar ritmik açıdan güzel sözler yazmış. Neşternino sözlere odaklanmadan dinleyince kulağa hoş gelen ama içerik açısından zayıf bir verse yazmış diyebilirim; küfür ağırlıklı yazması iyi olmamış. Buna rağmen verse'ü daha uzun olduğu, nakaratı da o söylediği için -bir yazar arkadaşımızın da değindiği üzere- şarkıyı o taşımış.

    Bu parçaya diss denir mi mevzusuna gelirsek; diss'i Neşternino atmış, Sansar battle yapmış gibi duruyor. Normal şartlarda sakıncası yok ama Sansar “Diss geliyor.” deyip böyle bir iş ortaya koyunca isabetsiz oluyor tabii. Khontkar'ın ifşa ettiğine göre Sansar zaten Khontkar'a çok diş bilememiş, bu da neden çok sert sözler yazmadığını gösteriyor diyebiliriz. Khont'un Sansar'ın dediklerini paylaşması pek doğru bir davranış olmasa da en azından bu sayede bilgi sahibi olmuş olduk. Tweet'te alaylı bir yaklaşımı vardı ama zaten en başından işin fitilini ateşleyen kişi tam olarak Sansar değildi. Bir röportajda ettiği bir laf sataşma olarak algılandı ve üzerine gidildi; Sansar o röportajda “Beni ilgilendirmiyor.” vs. demişti zaten. Ezhel'in tarzıyla ilgili olumsuz bir beyanda bulunmayan, hatta Norm karşısında Ezhel'i savunan birinin Khont'a yüzde yüz karşı olması -araya başka sebep veya hesaplar girmedikçe- çok anlamlı değil zaten.

    Açıkçası benim Khont'a diss olarak yorumladığım -ve bu şarkıdaki gibi "bakakalmak", "kakalamak" fiillerinin kullanıldığı- "Kozlar” daha iyi sözler içeriyordu; buradaki verse ısınma turu gibi olmuş. Zaten İnstagram'da paylaşılması da dinleyicilerde bu hissiyatı yaratmıştı; asıl parçanın bu olacağına veya bununla sınırlı kalacağına ihtimal verilmemişti. “Tekerleme tadı veriyor.” şeklindeki yorumlara tümüyle katılmasam da haklılık payları da var. “Punch yok” meselesine gelirsek; Sansar punch atmaya çalışıp becerememiş değil zaten, amaçlamamış gibi. (Bu bir diss olunca beklenti bu yönde oluyor tabii de...) Ama yine de alt metin olarak bazı göndermeler bulmaya çalışabiliriz:

    “Akana bak akana, bu hepimize makara” - Akmakta olan şey para veya beat / flow. Khont'un çok para kazanması, yani belli açılardan kaliteden yoksun ticari işler yapması rapin emektarlarınca dalga geçilecek bir husus; bu sebeple de Khont'un dalga geçilesi bir durumu var. Ya da Sansar kendi flow'una dikkat çekiyor ve rap'in herkes için bir eğlence unsuru olduğunu belirtmiş oluyor. “Benden hazzetmiyor olsanız da müziğime odaklanırsanız / ön yargılardan arınarak dinlerseniz eğlenirsiniz. Ben de üretirken eğleniyorum.” demiş oluyor. Bu şarkıyı da aslında bir nevi eğlencesine kaydetmiş olduğunu ve bu sebeple kimilerince -“Böyle diss mi olur?”, “Sansar kendi kendini bitiriyor”, “Khont'un Sansar'a cevap vermesine bile gerek yok.” gibi argümanlar eşliğinde- alay konusu edileceğinin bilincinde olduğunu da gösteriyor gibi.

    “Makara bak akanıma da flow'unu kakala” - “Makara” kelimesi burada gereksiz bir tekrar gibi duruyor. Ya da asonans ve aliterasyon kastığı için cümleyi çok sıkışık kurmuş. Khont'un kötü flow yaptığını, kendi flow'unun çok daha iyi olduğunu belirtiyor ve “Benim flow'umu / tekniğimi küçümsüyorsun ama senin iyi diye sunduğun işler benimkilerin çok gerisinde.” türünden bir mesaj veriyor gibi. Ya da “Önce benim işlerimi gör, sonra kendi işlerin hakkında hâlâ aynı fikirde olursan millete kakalamaya devam edersin.” gibi bir mesaj veriyor.

    “Kakala kötü flow'unu da bunu bir yakala” - “İstediğin şekilde üretmeye devam etmek konusunda özgürsün ama eğer beni rakibin olarak görüyorsan / sağlam bir rakip arıyorsan beni iyi seyret. Sıkıyorsa seviyeme eriş” diyor bir nevi. Rakibi devirmek için önce onu iyi tanımak ve onun kadar iyi olmak gerekir ya, bu sebeple böyle bir çağrı yapıyor.

    “Yakala akıl alanımı bu çakala çukala” - “Akıl alanını yakalamak”, Sansar'ın bu satırları nasıl ve ne düşüncelerle yazmış olduğuna dikkat kesilmekle mümkün. Küçümseyici / alay edici bakışla bakılırsa anlaşılmaz veya boş görülebilir, ama Sansar'a göre öyle değil ve ona meydan okuyan kişinin de bu seviyeye ulaşabilmesi için önce bunu idrak etmesi gerekir. “Çakal çukal” diye bir ikileme var; ama “çakala”daki “-a” yönelme hâl eki olunca “çukala” ne oluyor onu çözemedim. Khont veya Sansar'ı küçümseyen başka herhangi bir rakibin gözünde Sansar'ın işleri anlamsız / basit gözükeceği için “Bu, çakala çukala” demiş belki de.

    “Sana bu yeni çukulata, yoluna be kerata.” - Sansar mevcut polemiğin ve tam bir diss karakteri taşımayan bu şarkının Khont'u eğlendirdiğinden / eğlendireceğinden bahsediyor. Çikolata mutluluk hormonu salgılatır, Khont da Sansar'ı kendi karşısında zayıf göstererek (İnstagram yayını, Twitter ifşası vs.) mutlu oluyor diyebiliriz. Sansar bu şarkının da görünürde Khont'a verdiği bir tür koz olduğunun farkında olarak böyle diyor diyebiliriz. Çikolataya düşkün olanlar genelde çocuklardır; Sansar burada, zamanında kendisine “Paran varsa git gofret al, ben tokum” diyerek üstten bakan Sagopa gibi Khont'a üstten bakıyor diyebiliriz; zaten devamında da “kerata” demiş. Bir nevi “oğlum bak git” tavrı takınıyor yani. :-) “Çikolata” yerine “çukulata” demesi hem ritmik bir tercih hem de çocuk diline gönderme.

    “Sakata bakakalanına bu makara kukara” - Buradan iki anlam türetilebilir (Sansar ikisini de kastediyor demek değil bu tabii; olabilir de olmayabilir de.). Birinci olarak, “sakat” (kafadan sakat) kelimesiyle Khont kastediliyor ve ona hayran olanların bu şarkıyı çok basit bulacaklarını ve Sansar'ı alay konusu edeceklerini belirtiyor. Sadece bu dissle alakalı olarak düşünmeye de gerek yok; Khont'un tarzını övenlerce eski rap'ler, lirikalite vs. küçümsenir. Biraz zorlarsak ikinci bir anlam daha çıkarabiliriz: “Sakat” derken “psikopat yazar” kastediliyor ve Sansar, bir takıntı hâlinde eski Sansar'a hasret duyanların onun yeni işleriyle alay ettiklerini, onlarca alay konusu olduğunu belirtiyor. Ama dediği gibi, aslında bu “makara” onların takıntılarından kaynaklanıyor, Sansar'ın kalite kaybından değil. Ona göre durum bu yani.

    “Bakalım açık arayana, k*çına yeni vida” - İnsanların açığını arayanlar (Sansar'ın meydan okuyucu nitelik taşımayan sözünden polemik yaratan Khontkar ve benzerleri) Sansar'dan yine tokat yiyecekler.

    “Bir yoluna bakalım ama ve sağına soluna” - Açık arayan kimselerin gitmekte olduğu yola -hedeflerine, bu yolda ortaya koydukları işlerin kalitesine vs.- bir bakmak gerekir. Ayrıca sağlarında sollarında ne olduğuna -onlara kimlerin destek olduğuna- da bir bakmak gerekir. Böylece ciddiye alıp almamak konusunda bir karara varılabilir. Başka bir anlam olarak da, “Bir yoluna bakalım” derken “Bir şekilde işini bitirelim” gibi bir mesaj veriyor, sağına soluna bakmak da o kişinin sağda solda kurduğu tuzakları aşmak ve sağlı sollu saldırı stratejisi geliştirmek için etrafa göz atmak şeklinde yorumlanabilir.

    “Mesaim ev sahibi. Mesela bi 'nasıl abi'” - Sansar rap'te epey yol katettiğini, epey ürün ortaya koyduğunu “Mesaim ev sahibi” benzetmesiyle belirtmiş oluyor. Karşısındaki kişinin bu ifadeyi irdeleyici şekilde “Nasıl abi” diyebileceğini düşünerek de cevabını veriyor. Bu “Nasıl abi?”nin sorulma sebebi bu benzetmenin anlaşılmaması olabileceği gibi “Örnek ver.” anlamında soruluyor da olabilir.

    “Kasıl abi, yazıl abi. Sen değilim asla bi'” - Sansar rap yolunda ürünler ortaya koyarken kasılıyor, yani ortaya güzel / onu tatmin eden bir iş ortaya koyabilmek için akıl yoruyor, koşuşturuyor. Ayrıca düşmanlar edinerek gergin zamanlar yaşıyor vs. “Yaz” yerine “yazıl” demesinin ses benzerliği dışında bir sebebi var mı bilemedim. Yazılmak denince kurs, spor salonu falan akla geliyor; edilgen fiil olarak da onun hakkında bir şeyler yazılması olarak düşünülebilir de bu anlama pek ihtimal vermedim niyeyse. “Sen değilim asla bi'” derken de kendisine Khont'un ve Khont hayranlarının gözünden bakmış oluyor. Parantez içinde ünlem işareti konabilir bu cümleye.

    “Yaz yani, bass yani. Sana bunlar az yani” - Sansar yazmak için akıl yorma, müziğin ritmine odaklanma gibi uğraşların rakibinin gözünde değersiz olduğundan bahsediyor. Karşısındaki kişi “müzikalite” gibi arayışlarla ve ticarî kaygılarla hareket eden bir kişiyse bu tür şeyleri küçümsemesi Sansar'a göre normal.

    “Kafamızda rhyme yani. Rhyme sanki houseparty.” - Sansar rap yolundaki üretimlerinin dayanak noktasının teknik odaklanma olduğunu ve işin tekniğine kafa yormanın onu eğlendirdiğini söylemiş oluyor. Bu diss'i yaparken punch kasmak yerine ritim odaklı hareket edişinin de sebebini belirtmiş oluyor bir bakıma. Şarkının adı “Makara Tukara”, Sansar da rakibi karşısında kendisini yormak yerine işi eğlenceye dökmüş oluyor. İnstagram paylaşımında da “Biraz uçuyo'm” demişti zaten.

    “Düzenlendi kaç parti” - Ben bu kısmı “Düzenlendi kaç bar” anlamıştım ama öyle de böyle de anlam değişmiyor zaten. Sansar kendisini rhyme'ın akışına kaptırdığı pek çok şarkı ürettiğini, yani bu yolda epey idmanlı olduğunu belirtmiş oluyor. Böylece de kolay lokma olmadığına işaret ediyor. Bu dizeyi “houseparty” yerine “Sana bu rap kaç vakti”yle bağlantılı olarak düşünürsek de bu partiyi av partisi olarak da yorumlayabiliriz; böyle düşünürsek Sansar şimdiye kadar rakiplerini avladığı pek çok av partisi düzenlemiş olduğunu belirtmiş olur.

    “Sana bu rap kaç vakti” - “Kaçma / kaçış” yerine “kaç” demiş; bu bir rap şarkısı olduğu için kabul edilebilir bir seçim.

    “Madem kıyak akıyorsun, flow'umla maç vakti” - “Kendine güveniyorsan kapışalım, ama seni tekniğimle döverim.” gibi bir mesaj veriyor.

    Küfürlü satır - Sansar Khont'u flow'uyla döveceğini belirttiği ve bu şarkıda da flow gösterisi yaptığı için, aslında punch kasmamış olsa bile kendi gözünde rakibini devirmiş olduğunu dile getiriyor. “Has**ktir, s**tir oldun bak, bitti” diyerek de kendisinin bir hastir çekişi sonrasında rakibinin kendi yoluna gideceğini söylemiş oluyor. “Üflememle yıkılırsın.” gibi bir mesaj verdiğini söyleyebiliriz.

    “Kıyak flow arıyorsan mail'ime at beat'i.” - Burada da kendi tekniğini övmüş. Kendisi beatmaker olmadığı için, karşısındaki kişi de bir prodüktör olduğu için “Mail'ime at beat'i” demiş. “Ben sana dönerim.” minvalinde bir tepeden bakış olarak da yorumlanabilecek bir ifade. Ayrıca “Kendi ürettiğin / satın aldığın beat'leri rezil etme, değerlensin istiyorsan bana gönder.” şeklinde bir mesaj olarak da yorumlayabiliriz.

    Sansar'ın bu şarkıda takındığı tavır bir nevi kaplumbağa karşısındaki tavşan tavrı denebilir. Kendini övüyor ama karşılaşmada ona zaferi kazandıracak hamleyi yapmıyor -ya da en azından henüz yapmıyor- gibi. “Kaplumbağa ile Tavşan” masalında Tavşan kendi hızını över, kaplumbağayla alay eder, “Havada karada geçerim zaten.” diyerek bir köşede uykuya dalar ve bu uykusu neticesinde yarışı kaybeder. Sansar da “diss” diyerek böyle şarkılar çıkarmak suretiyle dinleyenlerinin gözünde bir nevi “uyuyan tavşan” durumuna düşüyor diyebiliriz. Karşısındaki rakiple alay ediyor, onu kendisine rakip olarak bile görmüyor; ama her ne kadar ondan daha iyi olsa da karşılaşma esnasında sadece alaya başvurması, onun kavganın kaybeden tarafı olarak yorumlanmasına sebebiyet verebilecek bir tercih. Şarkıyla ilgili entry'leri okuduğumuzda da bunu görebiliyoruz.

    (edit: imla)
    yorumlayan adam | ? | 23.5.2020 01:40 ~ 23/05/2020 15:41
    (#225758)
  8. @yorumlayan adam, kanka sansar bunları gözeterek yazdıysa kel kafasından öpülmeyi hak ediyor *
    Ama ve lakin.
    Genis kitleye hitap etmek istiyorsan açık yazacaksın. Yada tepki gibi çeviri yapacaksın (:
    Dinleyenlerin 10da 9u son 4 bar dışını anlamıyor.
    mecnun | ? | 23.5.2020 02:48
    (#225766)
  9. Sansarın acil yanına akıllı pir pr adamı veya kariyer hocası gerekli. Yaptığı herşey yanlış diss berbat, önceden sözleri yayınlamak nedir? Ne yapıyor bu adam ne bu projeler delirdiiiini düşünüyorum
    karaeski | ? | 23.5.2020 11:03
    (#225806)
  10. @166, her şeyi de yorumlamak zorunda değilsin be. adam dümdüz saçma sapan yazmış işte, şunu demek istemiş bunu demek istemiş bu şarkı yorumlamaya değmez
    yeni yazar | ? | 23.5.2020 11:31
    (#225809)
  11. Karınca yiyene her karıncayı da yemek zorunda değilsin diye sitem ediyor muyuz? Artık yorumlayan adam'ın #42106 bu entry'yi de yorumlaması farz olmuştur.
    koltukgenerali | ? | 23.5.2020 12:54
    (#225819)
  12. nakarat için (bkz: dinozor)
    maintenance | ? | 23.5.2020 16:06
    (#225842)
  13. @169 Yorumlamaya değip değmemesinden ziyade, yorumlamayınca tadı çıkmıyor. :-) Bir de mesaja ağırlık vermek yerine kelime oyunu yaptığı için ister istemez "Ne demek istiyor ki acaba?" diye düşünüp yorum geliştirmeye çalışıyorsun. Zaten bu noktayı da "Bazı göndermeler bulmaya çalışabiliriz." diyerek belirttim. :-)

    Sansar'ın yazış tekniği sıkıntılı; çok doğru. "Satır sonundan basit kafiye tanrısı seni" diye alay ettiği Norm, mesajlarını karşıya iletebiliyor en azından. Tekniği daha basit olsa da kendini dinletmeyi başarıyor. Zor olan her zaman daha güzel değildir ki zaten Sansar'ın da her zaman zor olanı tercih ettiği söylenemez. Sürekli aynı kelimelerden hareket etmesi zoru tercih etmek yerine kolaya kaçmak olarak da nitelendirilebilir. Teknik takıntısı yüzünden elini kolunu bağlıyor aslında, sonra da "Ben niye dinlenmiyorum?" diye kafaya takıyor.

    Sansar'ın psikopat yazar devrini çok bilen biri değilim; Sagopa'yla çekişmesini falan biliyordum ve o zamanlar -diss'ler konusunda- abartıldığını düşünüyordum. Ama şunu diyebilirim ki aslında Sansar'ın psikopat yazar olabilmesi Ekincan'ın da kafayı çizmesine bağlı. Açıkçası takipçilerin "Biz psikopat yazarı istiyoruz.", "Biz sopayla adam kovalayan Sansar'ı özledik." gibi şeyler söylemeleri ve sonrasında Sansar'ın bazı sıkıntılı hareketlerini gördükçe "İyice saçmaladı; delirdi mi acaba?" falan demeleri bana çelişkili geliyor. (Buradaki yazarları kastetmiyorum; Twitter veya Youtube'da yazanlardan bahsediyorum. Burada aynı tutumu sergileyenler varsa onlar da üstlerine alabilir.) Kendisi hakkında yapılan olumsuz yorumlardan hazzetmediği belli; ama bu, şöhretin de olumsuz bir getirisi ve söz konusu rapçiler olunca daha da normal. Battle ve diss kültürüyle beslenen gençlerden bilinçli, düzeyli eleştiri yapmalarını beklemek pek mantıklı değil. "Beğenmiyorsan dinleme"cilik de bana çok saçma geliyor, özellikle de "Niye dinlemiyorsunuz" diye sitem ediyorsan. Dinlenmeyince "Niye dinlemiyorsun?", sebebi açıklanınca "Dinleme o zaman, git başka şarkıları dinle." demek mantıksız oluyor. :-)

    Bunlar dışında, Sansar'ın insanlara karşı aldığı tavırda da bir sıkıntı var bence. Hâlâ Sagopa, Kolera ve Norm karşıtlığı yapıyor; geçenlerde Emre Yücelen'e de çıkışmıştı. İçerik açısından oldukça sıkıntılı bir rap'i olan ve rap'teki yükselişini kabul ettirmek adına onu polemiğe çeken adama "Ben sana diğerleri kadar gıcık olmuyorum açıkçası" deyip, işinde gücünde olan Emre Yücelen'e "Sana da hoca dedik, niye Kolera'nın ses analizini yapıyorsun?" diye çıkışması izah edilebilir değil. Khontkar'la aynı oluşumda yer alan ve onunla röportaj yapan Ayben'e çatıyor mu mesela? (Bir sayı çıkan Türkçe Rap dergisinde Ayben'le Khontkar'ın birbirlerine sorular sorduğu bir röportaj vardı.) Norm'a gelince; Norm zamanında aşırı küfürlü şarkılar yapıp rap'in itibarını zedelediği ve Türkçe rap'in zirve isimlerine kafa tuttuğu için hedef tahtasına oturtuldu. Şimdi rap'i zirveye taşıyanlar da aynı sıkıntılı içerikte rap'ler yapıyorlar; Khont da "Ben Ceza'dan, Sagopa'dan daha iyi müzisyenim." falan diyor. Sansar da gidip böyle bir rapçinin sadece kopya stilini, flow'unu falan eleştiriyor. Flow'u eleştirirsin, eyvallah; mesela Hayki Patron'a attığı diss'lerde "Bu mu senin flow'un Patron?", "Piyasayı çakma rap'lerinde dolandırıyorsun." falan diyordu, ama sadece bu noktaları eleştirmiyordu, bunları tuz biber yapıyordu. Sansar ise gidip sadece bu noktalara odaklı eleştiriler getiriyor ve bu sebeple de dinleyiciler istediklerini bulamıyor.

    @170 - Güzel bir benzetme. :-) Aslında yazarlar Sansar'ın yaptığının yanlış olduğuna dair sayfalarca entry giriyorlarken birinin çıkıp "Durun, aslında çok önemli şeyler anlatıyor." der gibi yazdığı entry'nin tepki çekmesi normal. Sansar'a gösterilen haklı tepkinin karşı kefesine ağırlık koyunca karşı kefeye ağırlık koyan kişi de tepki çekmiş oluyor. İyi niyetli bir sitem özelliği de var aynı zamanda, "Vaktini boşa harcama." demek istiyorlar. (Daha önce "Kozlar" başlığında da benzer şeyler söylendi çünkü. Hatta Rozz'un "Benjamins 2"sine yaptığım yoruma da bu tarz bir tepki gelmişti. :-) ) Derin gözükmeyen satırlarda derinlik aramak da bir çeşit eğlence aslında; o sebeple boşa gitmiyor vakit. :-)
    yorumlayan adam | ? | 23.5.2020 16:24 ~ 23/05/2020 16:51
    (#225847)
  14. Sevdiğimiz bi diss olmadı sadece bu bence
    barisnop | ? | 23.5.2020 17:27
    (#225887)
  15. Sansar yaptığı işten gayet memnun görünüyor, öbür wack zaten sanki dünyanın en iyi verse'ünü yazmış gibi bu daha başlangıç minvalinde tweet atıyor. Sayedar adlı başka bir wack de yancılığın gereğini yapıp gazlıyor.* Ne diyeyim Allah akıl fikir versin.*
    old school pesimist beat sever | ? | 23.5.2020 20:37 ~ 24/05/2020 16:27
    (#225978)
  16. benim kafam kel kompleksliyim biri bana s*k kırığı deyince zoruma gidiyo
    frankwhite | ? | 23.5.2020 22:32
    (#226019)
  17. youtu.be/JpS5vLJwtU0

    Remix atmış biri. Hoş geliyor .d
    mecnun | ? | 24.5.2020 02:04
    (#226076)
  18. @177 sansar umarım bu remixi görür. Gerçek parçadan çok daha iyi olmuş lan ciddiyim. Boktan dissini belki viral olarak yutturabilir hit parça bile yapabilir bu remixle. Yazın her yerde duyabiliriz.

    Zira şarkının diss amacı yok en azından böyle bir şey olsun *
    alche | ? | 24.5.2020 12:12
    (#226204)
  19. Sansar’a saygım var ve severim kendisini ama Jahrein konusunda çok alıngan davrandı bence. Şarkıda ki “S... öldün” kısmınıda çok basit ve çocukça buldum bu arada.
    egitarslan | ? | 24.5.2020 14:57
    (#226251)
  20. @177 harbi ya :D

    neşterle sans tam bu tarz değil de afro trap falan takılsa daha estetik gelebilir belki bu tam cubabba cubba olmuş ama biraz afro traple burdakine yaklaşılabilir belki hem bu kadar 300 500'de olmaz, güzel olur bence denesin sans, madem dönem psikopat yazar dönemi değil, yapıştırsın gelsin.
    paniren | ? | 24.5.2020 16:18
    (#226293)
  21. Sayfalar: << >>

    facebook | twitter | youtube | instagram | spotify | bol anket | uyarı | devlog