bu ritim ''ritim'' şey değil mi ya, pop ritmi. yıllarca repçilerin goygoyunu yaptığı...
son zamanlarda trap türüne yönelmiş çoğu mc tarafından tekrar şekillendi bu ''ritim''.
ama ne rap, ne trap... ne de trap...
patron hep cheesy sözler yazıyordu (misal: ''mikrofonda patron homie, bedenine faydalı sanki brokoli'') ve lirikal olarak hiçbir gelişme göstermeden üretmeye devam etti, şansına devran döndü ve cheesy sözlü şarkılar moda oldu. azmine, emeğine saygısızlık etmek istemem ama 20 sene sonra gelen başarı biraz da bununla ilgili.
nedense patron bu tarz işler paylaştıkça saian'la arasının kötüye gittiğini düşünüyorum hep. büyük bir fantezimdir saian'ın patron'u her görüştüklerinde tokatlaması. ben iki kardeşin arasındaki bu kültürel uçurumu anlamlandıramadım, anlamlandıramıyorum. üstteki yazarın dediği gibi zaten lirikal tavanı bayağı alçak olan birisiydi de, müzikal olarak bu kadar düşeceğini hiç tahmin etmediğim biriydi. tabi eğlence sektöründe her zaman olduğu gibi seviye düştükçe finansal ivme artıyor. bu tarz işlere el atmasına pek şaşırmıyorum. müziği zaten bana hitap etmiyordu, bu formuyla hiç hitap etmiyor. ne diyeyim, patron bu boru değil.
yeni nesil sounda aşina iseniz keyifle dinleyebileceğiniz bir şarkı olarak değerlendiriyorum. 7/10 dans müziği, patron denediği her stilin hakkını bir şekilde veriyor. respect
şu ana kadar patron'un gelişi güzel anlamı olmayan liriklerini biraz görmezden geldim. mesela hayvan'da da bu tarz sözler vardı. fakat o parça genel olarak hoşuma gittiği için beni rahatsız etmedi.
fakat burda iş biraz ayyuka çıkmış. verse'te saçma ya da cheesy 1-2 bar bulundurmak 1 şey. nakaratta saçmalak ayrı bir şey.
cidden nakaratta ki sözlerin anlamını bana izah edecek birisi var mı?
bu bir gol yes
mikrofon sex
sende komplex
çünkü boss hep
sen hostes
pasaklı kontes
?? wtf
beatin üzerine flow yakalamak için bazı sözler gevelersin. sonra istediğin ritmi flowu yakalayınca geriye dönüp o gevelediğin sözleri revize edersin. olabildiğince anlam bütünüğü, tutarlılık, vs yüklemeye çalışırsın. burda sanki patron o beati ilk duyup gevelediği sözleri yayınlamış.
allahım ne olur şu 'cıptıs cıptıs' pop ritmi modası başlamadan sona ersin..
tamam klüplerde dans ettirsin istiyorsunuz.. müziğiniz satsın, popüler olsun istiyorsunuz.. ama yaptığınız şeyin adına da hala rap demek istiyorsunuz..
anasını satayım 2 yıldır afedersiniz müzik kulağım sikildi. şu an bu şarkı kafa sallatıyor ve tekrar çalma isteği uyandırıyor, evidence dinliyodum az önce. :(
Aralarda anlamlı sözler barındırsa da tarzı, ritmi ön plana alışı ve ara ara boş mevzulara değinmesi sebebiyle orta düzeyin pek üstüne çıkamayan bir şarkı olmuş kanımca. Hedef kitlesi için şaheser tabii, orası ayrı. :-)
herdemyesil arkadaşımız "Eğlenceli şarkılardan anlam beklemek kadar saçma şey olamaz." demiş. Yoo, aslında anlamlı sözler de var, yok değil yani. Üçüncü verse bu açıdan en sağlam verse olmuş. Sadece dinleyiciyi eğlendirme amacına yönelik anlamsız şarkılar yapma örneği olarak İstanbul Attack şarkıları gösterilebilir. Fuchs'un bir iki solo şarkısı da öyle; o tarza funky-rap deniyor galiba. Fuchs bu tür şarkıları ticari amaçla yaptığını söylemişti; gerçekten hiçbir estetik değerleri yok. :-)
Gelelim şarkının sözlerine:
"15 sene yer altında kariyer / 20 sene dayananlar para yer" - Uzun süre rap müzik icra edip pes etmeyen herkes de para yiyemiyor aslında. Hâlâ bir “underground” gerçeği var Türkçe rap'te. Patron kendi popülerliğini tarz değişikliğine vs. borçlu olmadığını, pes etmeyenlerin sonunda hak ettiğini bulacağını söylemek istemiş sanırım ama çok da isabetli bir yorum değil. Belki “Eser yine poyraz, karayel” derken türlü olumsuzlukların hâlâ devam ettiğini belirtmek istemiş; emin olamadım.
“Ara verme, olma Avarel” - Avarel malum olduğu üzere Dalton'ların en avanak olanı. Rape uzun süre emek verip sonrasında pes edenlere diyor bunu; rap popülerleşmeden önce rapi bıraktıkları veya üretkenliği azalttıkları için emeklerinin karşılığını alamadan piyasadan silinmiş oldular diye.
“Bize her gece parti” - “Kıskananlar çatlasın.” diyor bir nevi.
Gelelim nakarata. Ne kadar isabetli bir bakış açısı bilemiyorum ama ben burada Hayki'ye göndermeler olduğunu düşünüyorum. Özellikle “Kol Bozuk” şarkısıyla paralel olarak yorumlayacağım:
“Bu bir gol, yes” - Patron piyasada yükselişinin, ürettiği hit parçaların düşmanlara ve eskiden dostu olup şimdi karşısına geçenlere attığı bir tür gol olduğunu söylüyor. Yani Patron'un kolu bozuk değil, gayet de gol atıyor. (Hayki “Kol bozuk” derken düşmanlarındaki oyun kolundan bahsetmiyor da kendisine kasıtlı olarak bozuk kol verildiğini söylüyor galiba.)
“Mikrofon se*s” - Burada hazlar arasında bir bağlantı kurulmuş. Sansar bir röportajında “Rap müzik sevişmek gibi bir şey” demişti mesela. Vesca mahlaslı rapçinin de “Ritmik Ereksiyon” diye bir şarkısı var. Her neyse; Patron müzik işinin ona haz verdiğini söylemiş oluyor. Yani müzik yapmaya onu iten şey para kazanma isteği, şöhret hevesi falan değil; o, müzik yapmayı sevdiği için müzik yapıyor ve bu da rakiplerine rahatça gol atmasını sağlıyor.
“Sende kompleks” - Hayki şarkılarında Patron'a parası üzerinden yüklendi (“Söyle neyi koyabiliyorsun para yerine?” vs.), bir zamanlar içinde bulunduğu PMC oluşumunun kanalını kapattırdı, Patron şarkısında onun için “Özledim kanka” deyince ona tepeden baktı vs. Patron da onun kompleksli olduğunu, birinci derdinin müzik yapmak olmadığını, müzikten haz almayıp zıtlaşmakla kendini tatmin ettiğini falan söylemiş oluyor.
“Çünkü boss hep (boss) / Sen hostes / Pasaklı kontes” - Hayki “Kol Bozuk”ta “Ödedim bunların hepsine sadaka feat.” diyordu. Twitter atışmalarında da PMC'deki emeğinin büyük olduğundan falan bahsetmişti. Ama Patron kendi derdini müzik olarak gösteriyor, bu tavrı ve müzik yolundaki emeği onu -onun kanaatince- boss yapıyor. O, konumu dolayısıyla “sadaka feat”e falan muhtaç değil. Hayki ise bir zamanlar beraber yürüdüğü arkadaşının karşısına geçerek, onun kanalını kapattırarak vs. Patron'a şunu dedirtiyor: “Sen hiçbir zaman benim yol arkadaşım, ortağım olmamışsın. Şimdiki hareketlerin de bunu kanıtlıyor. Madem öyle, ben de belirteyim ki sen benim ortağım falan olamadın, anca 'ikinci adam' olabildin.”. Buradaki “hostes” kelimesi ikinci adamlığa işaret ediyor diyebiliriz. “Pasaklı kontes” tabiri de “Kendine özenmeyen, kaprisli, herkesten üstün gibi gözükse de herkes gibi olan kimse” gibi manalara geliyor denebilir. Hayki “Kol Bozuk”ta “Sizinle sadece eğlenecek Hayk, sadece eğlenecek.” diyordu; Patron da bu tepeden bakışa karşılık Hayki'ye tepeden bakıyor denebilir. (Bu göndermeleri direkt Hayki'yle ilişkilendirmek zorunda değiliz; ama böyle daha bir anlamlı geldi bana. Zaten sonda “Evim PMC, gittiysen gelme geri.” demiş.)
İkinci verse'e gelirsek; Patron bu verse'te çoğunlukla ritme ağırlık verdiği sözler söylemiş. Son verse'te ise yine değerlerinin sonradan anlaşıldığını ve geç de olsa hak ettiklerine ulaştığını belirtmiş. İkinci verse'te kötü örnek teşkil edecek sözler var; o sebeple de puan kırıyorum. 10 üzerinden 6. :-)
bol'da yer alan içeriğin doğru veya güncel olduğu hiçbir şekilde iddia veya garanti edilmemektedir. burada okuduklarınız sizi dehşete düşürürse türkçe rap ansiklopedisine de göz atmayı deneyebilirsiniz. hukuka aykırı olabileceğini düşündüğünüz içerikler titizlikle incelenip gereği düşünülmektedir. sözlüğü reklamsız görüntülemek isterseniz üye girişi yapabilirsiniz. soğuk içiniz.